بزرگترین خرید تاریخ صنعت بازی

بزرگترین خرید تاریخ صنعت بازی

بزرگترین خرید تاریخ صنعت بازی 150 150 admin

مایکروسافت بعدازظهر دوشنبه ، 21 سپتامبر ، در خبری تکان دهنده اعلام کرد که بتسدا و شرکت مادرش ، زنیماکس را به قیمت 7.5 میلیارد دلار خریداری کرده است. این انتقال بزرگترین خرید بخش سرگرمی و بازی مایکروسافت و سومین خرید گران قیمت در تاریخ ردموند است. خرید به حدی زیاد بود که از روز گذشته اخبار زیادی در مورد آن منتشر شده و میلیون ها بازیکن در سراسر جهان منتظرند ببینند مایکروسافت با این خرید عظیم چه هدفی را دنبال کرده است. آیا دارندگان کنسول سونی و نینتندو می توانند در آینده از عناوین بتسدا لذت ببرند یا مایکروسافت مانند نسل ششم و هفتم قصد دارد همه عناوین محبوب زنیماکس و زیرمجموعه های آنها را فقط برای سری Xbox و رایانه های شخصی منتشر کند؟ در ادامه ، ما نه تنها به این سوالات پاسخ خواهیم داد ، بلکه نکات جالبی را در مورد این انتقال به شما خواهیم گفت.

Zenimax به لطف انتشار عناوینی مانند Oblivion ، Skyrim و Fallout 3 ، خرید بسیاری از استودیوهای محبوب مانند نرم افزار id و Arkane و آوردن برخی از مهمترین عناوین اول شخص زیر چتر خود ، در 15 سال گذشته موفقیت چشمگیری داشته است . با این وجود عملکرد مالی نه چندان خوب زنیماکس در سال های اخیر ، مانند انتشار فاجعه بار Fallout 76 و فروش نه چندان خوب سری Disorder و عدم اطمینان از زمان عرضه آثار اصلی این شرکت از جمله ششمین قسمت از سری Elder Scrolls و عنوان جدید Starfiled. از طرف دیگر ، بتسدا و شرکت مادر آن در یک معامله 7.5 میلیارد دلاری سرانجام به بزرگترین نیروی محرک در بخش بازی های مایکروسافت تبدیل شدند. جالب است بدانید ، این معامله پس از خرید 8.6 میلیارد دلاری مجتمع Super Cell توسط شرکت چینی Tensent؛ این دومین خرید بزرگ در تاریخ صنعت بازی شناخته شده است. این رقم سه برابر 2.5 میلیارد دلار مایکروسافت است که در سال 2014 برای خرید استودیوی Moyang و مالکیت Minecraft هزینه کرده است. نکته جالب دیگر اینکه خرید بتسدا در واقع سومین خرید بزرگ تاریخ مایکروسافت است. دو مکان اول این خریدها به ترتیب با 26 میلیارد دلار و 8.5 میلیارد دلار متعلق به LinkedIn و Skype است.

خرید شرکت بتسدا توسط مایکروسافت به این معنی است که این شرکت نه تنها برخی از بهترین IP های دنیای بازی را به دست آورده است ، بلکه تعداد استودیوهای خود را نیز دو برابر کرده است. اینها شامل استودیو Arkane Lyon و Texas ، Dallas ، Austin ، Montreal & Rockville Studios ، ethesda Gaming Division ، Frankfurt and Texas id Software Studios ، Studio Games Machine Studio و Studios Madison Roundhouse Studios ، عضو سابق Human Head است. اندی ، استودیوی آنلاین ZeniMax در هانت ولی ، استودیوی Alpha Dog در هالیفاکس کانادا و سرانجام Tango Gameworks که دفتر مرکزی آن در توکیو ژاپن است. دیروز فیل اسپنسر در مصاحبه ای اعلام کرد که با توجه به اینکه 2300 عضو بتسدا اکنون کارمندان جدید مایکروسافت شده اند ، قصد تعطیلی هیچ یک از این استودیوها یا اخراج کارکنان آن را ندارد. با این حساب ، مایکروسافت اکنون 28 استودیوی بازی دارد که حتی برای یک شرکت در اندازه آنها بی سابقه است. نکته جالب دیگر اینکه با این خرید ، ردموندی ها اکنون گل سرسبد عناوین CRPG یا همان بازی های نقش آفرینی غربی هستند. مایکروسافت قبلاً استودیوی Obsidian ، سازنده عناوینی مانند Couture 2 ، Fallout New Wegas ، Neverwinter Nights 2 و South Park و همچنین inXile Studios ، خالق مجموعه Wasteland را خریداری کرده است. نکته جالب در مورد این دو استودیو این است که هر دو توسط اعضای سابق و اصلی اینترپل ، خالق مجموعه Fallout و Westland تاسیس شده اند. اکنون با اضافه شدن بتسدا ، علاوه بر آثار فوق الذکر ، کلیه حقوق مجموعه Fallout و The Elder Scrolls نیز به دست این شرکت افتاده است.

حال که در مورد استودیو صحبت کردیم ، بیایید نگاهی به مشخصات بازی عظیم Bethesda و IP های مایکروسافت بیندازیم. همانطور که قبلاً گفتیم ، بتسدا در طول 15 سال گذشته استودیوهای جدیدی اضافه کرده است ، و به دلیل این خریدها. برخی از معروف ترین آدرس های IP در صنعت را دارد. آدرس های IP که اکنون متعلق به مایکروسافت است. این بازی ها شامل: Elder Scrolls ، Fallout ، Doom ، Wolfenstein ، Quick ، ​​Rage ، Disorder ، Evil Within ، Starfield ، Tokyo Ghostwire ، Death Loop ، Prey و Commander Kane است. مطمئناً ، مایکروسافت حتی قبل از خرید بتسدا آدرس های IP بسیار مهمی داشت ، اما اضافه شدن این تعداد بازی محبوب برای صنعت بازی درست قبل از عرضه کنسول های نسل نهم ، مایکروسافت را نه تنها به یکی از مهمترین دارندگان IP تبدیل کرد. موقعیت سونی به عنوان گل سرسبد صنعت بازی کمی تهدید است.

مهمترین سوال در مورد این خرید هدف مایکروسافت است. آیا آنها به دنبال خرید بیشتر خریداران سری Xbox هستند؟ آیا آنها به دنبال گسترش دسته بازی ها هستند یا اینکه به دنبال انحصار عناوین بزرگی مانند The Second و Fallout هستند؟ جواب همه آنهاست. با این خرید ، تمام بازی های Bethesda در روز انتشار در دسترس کاربران Gamepost قرار خواهد گرفت. علاوه بر این ، اعلامیه اعلام شده در این روز خاص ، یک روز قبل از پیش خرید نسل نهم ایکس باکس ، مایکروسافت را در موقعیتی مناسب قرار داد و ثبات سونی را کمی به خطر انداخت. از طرف دیگر ، اسپسنر اعلام کرد که عناوین انحصاری را بر اساس بازی انتخاب خواهد کرد. پاسخ این است که مایکروسافت لزوماً نمی خواهد رویکردی مشابه Minecraft داشته باشد و احتمالاً انحصار تعداد قابل توجهی از بازی های Bethesda را در Xbox و PC حفظ کرده است. البته این همه چیز عجیب و غریب نیست ، خصوصاً اگر به تاریخچه مایکروسافت و کنسول Xbox نگاهی بیندازیم و ببینیم که مثلاً در نسل ششم بازی هایی مانند Doom 3 یا The Elder Scrolls III: Morrowind در انحصار Xbox و PC قرار گرفتند. در هر صورت ، این اقدام به وضوح سونی را ترغیب می کند تا هرچه سریعتر استودیوهای جدیدی به مجموعه های خود اضافه کند. استراتژی که مدیران سونی چندین ماه دنبال می کنند. نکته جالب دیگر اینکه اسپنسر اعلام کرد که دو بازی Death Loop و Ghostwire Tokyo در انحصار پلی استیشن 5 ادامه خواهند داشت و مایکروسافت از این توافق نامه تبعیت می کند. این ممکن است در نگاه اول عجیب به نظر برسد ، اما در نهایت منطقی است. اگر به خاطر داشته باشید ، بازی پرطرفدار Hell Blade در ابتدا انحصاری PlayStation 4 و PC بود ، اما با خرید Ninja Theory ، Hell Blade 2 اکنون یکی از مهمترین انحصاری های Xbox است. حال ، با فرض اینکه این دو بازی با موفقیت در PS5 ظاهر می شوند ؛ مایکروسافت یک فرصت عالی برای انحصار دو بازی در سونی دارد.

در پایان ، این یک اقدام عجیب مایکروسافت است ، اما ردموندی ها شرکتی را که برای آنها مناسب بود ، به دست گرفتند. یک مجموعه بزرگ آمریکایی که مدتی بسیار نزدیک با مایکروسافت همکاری می کرد و اکنون بزرگترین بخش بازی و سرگرمی این شرکت است.